خوشه چین

یادداشت های بعد از چهل سالگی

خوشه چین

یادداشت های بعد از چهل سالگی

در تربیت فرزندان از تاریخ و جغرافی غافل نشوید.

به نام خدا

وقتی فرزند من حدود چهار و نیم ساله بود، من یک نقشه ی جهان را روی دیوار اتاقش نصب کردم. مادرش به من ایراد می گرفت. وقتی مدتی گذشت، روحیه ی کنجکاوی او تحریک شد و خود بچه از من درباره ی آن سوال می کرد و من به صورت مبهم پاسخ می دادم تا سوالات دیگری در ذهن بچه شکل بگیرد تا این که بالاخره در پیش دبستانی، مفهوم جهان جغرافیایی را فهمید و کشور و شهر خود را در آن پیدا کرد. من هیچ وقت هیجانی که فرزندم از پیدا کردن نام شهرمان در نقشه پیدا کرد را فراموش نمی کنم.

او به صورت ناخودآگاه مفهوم از کل به جزء رسیدن را آموخت. این آموزش حتما" در تصمیمگیری های او در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

در کلاس سوم که او با خط زمان آشنا شد این تجربه را برای تاریخ تکرار کردم. به این شکل که خط زمانی از زمان هجرت پیامبر با تاریخ قمری و شمسی تا سال ۱۴۰۰ شمسی برایش رسم کردم که نزدیک دو متر درازا پیدا کرد و در آن مدت حکومت ها را برایش کشیدم و تولدو وفات شخصیت های مهم دینی و علمی را روی آن مشخص کردم و تولد خودش را هم در ان مشخص کردم. الان او کلاس چهارم است و به یاری خدا، کاملا" فهمیده است که در کجای تاریخ زندگی می کند و ...

من فکر می کنم اگر شما هم از این روش استفاده کنید، فرزندتان را در گستره ی زمان و مکان رشد خواهید داد و او در تحصیل و زندگی حتما" موفق تر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.