خوشه چین

یادداشت های بعد از چهل سالگی

خوشه چین

یادداشت های بعد از چهل سالگی

قبل از مدرسه، خواندن به بچه ها بیاموزیم.

به نام خدا

یک پرسشی که درباره ی تعلیم و تربیت فرزندانم در بیشتر اوقات ذهن من را مشغول می کرد این بود که چگونه خانواده می تواند در خواندن و نوشتن به بچه ها کمک کند؟ آیا خانواده می تواند زودتر از سن مدرسه، فرآیند خواندن و نوشتن را به بچه ها بیاموزد؟ این کار چه تداخل هایی با آموزش بچه ها در مدرسه خواهد داشت؟

تجربه ای که من داشتم به من ثابت کرد که باید آموزش خواندن و نه نوشتن، را قبل از مدرسه به بچه ها یاد داد.آن هم نه با سخت گیری، بلکه به صورت بازی و کاملا" آزاد بدون هیچ آداب خاصی.

نوشتن را نباید قبل از سن مدرسه به بچه ها یاد داد، اول این که دست بچه ها هنوز توانایی مورد نظر را ندارد . دوم این که نوشتن مبتی بر رعایت آداب است و باید بچه ها آداب را رعایت کنند و هر جور دلشان خواست ننویسند و این در سن قبل از مدرسه، با روحیات بچه ها در تضاد است. سوم این که واقعا" نیازی به نوشتن در سن قبل از مدرسه نیست و بچه ها تشنه ی خواندن و شنیدن و بالا بردک درک خود از اطراف هستند و هنوز چیزی برای ارائه از طریق نوشتن ندارند کما اینکه با نقاشی مقدار زیادی از روحیات خود را انتقال می دهند.

اما اگر ما خواندن را پیش از مدرسه به بچه ها بیاموزیم تداخلی در کلاس اول ایجاد کرده ایم؟ اگر شما فرایند خواندن را به صورت کامل به بچه ها بیاموزید هیچ تداخلی در آموزش کلاس اول ایجاد نکرده اید. فرض کنید فرزند شما در کلاس اول می بایست از نقطه یA به نقطه ی B منتقل می شد. اگر شما این بچه را با ماشین از نقطه ی A بردارید و به نقطه ی B  برسانید، هیچ مشکلی پیدا نخواهید کرد. ولی اگر او را از نقطه ی A خارج کنید و در نیمه راه ، مدرسه شروع شود و معلم ادعا کند که او می خواسته با هواپیما بچه ها را از A بهB منتقل کند و بچه ی شما در نقطه ی ابتدای مسیر نیست، آن وقت شما با یک مشکل بزرگ مواجه خواهید شد.

نکته ی دیگر این است که بچه ای که خواندن بلد است را می توانید در کلاس اول با اصول خط تحریری آشنا کنید و نگذارید که حوصله اش سر برود. در نتیجه او از ابتدا با خط خوش خواهد نوشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.